Kraftfull praksis i Agder Energi – høst ’15

Kraftfull praksis i Agder Energi

Tekst: Marit Bjørnskau Grimsrud Illustrasjon: Tone Mella


Tid er rare greier. Nå er jeg noen få dager fra å være halvveis i praksisperioden hos kommunikasjonsavdelingen i Agder Energi. Det har vært tre innholdsrike uker, og jeg gleder meg til fortsettelsen.

Seks ukers praksis kan være ganske krevende. Det å skulle formidle hva du (forhåpentligvis) har lært om kommunikasjonsfaget (som ikke akkurat er lite) og kombinere dette med å ta seg ut fra sin (forhåpentligvis) beste side, kan være slitsomt nok. Når du da i tillegg må sette deg inn i en helt ny bransje som du ikke kan noe om fra før, er ikke veien til prestasjonsangsten så lang.

12164578_10153058282620780_141137375_oDet kan imidlertid være ganske krevende også for arbeidsgiver å tilby praksisplass, tenkte jeg. Jeg ser det for meg: her kommer en uerfaren og ung kommunikasjonsspire busende inn i deres avdeling. Deres lokalkultur. Deres arbeidshverdag. Og forventer å i beste fall få bidra med noe positivt til bedriften. Akkurat lenge nok til å faktisk få en liten fornemmelse av hvordan kommunikasjonsarbeidet fungerer. Akkurat for kort til å kunne starte opp et langsiktig prosjekt. Det kan ikke være lett for dem å gi oss gode oppgaver, tenkte jeg idet jeg entret dørene til Kraftsenteret en septemberdag. Og jeg skjønte fort at alt jeg til nå hadde tenkt var feil. Hårreisende feil. Se bare her:

Møtemoro

Disse ukene har vært utrolige. Jeg har fått et realistisk bilde av hvordan Agder Energi fungerer, og hvordan de kommuniserer. For det første har jeg fått et realistisk bilde av store bedrifters møtekultur. Her er det møter i fleng . Jeg har fått vært med på møter om nye målesystemer, redaksjonsmøter, prosjektgruppemøter og kommunikasjonsavdelingsmøter. Jeg er i snitt i møter annenhver dag. Kjedelig, tenker du? Niks, sier jeg. Her har jeg fått innsikt, og jeg har turt å gi innspill. Læringsverdien har vært enorm.

Skrivetrening

Det tok ikke lang tid før jeg forstod, som så mange før meg, og forhåpentlig også som så mange samtidig med meg, at kommunikasjonsbransjen = skriving. Det skal skrives for intranett, for hjemmeside, det skal skrives nyhetsbrev, pressemeldinger, notiser, rapporter – og det skal skrives for sosiale medier. Jeg har for min del mest ansvar for artikler på nett og intranett: spennet er stort. Her skriver jeg om alt fra prosjekter til å informere om arrangementer og argumentere for hvorfor det er lurt å ta toget. Jeg sier det igjen: kommunikasjonsbransjen = skrivetrening.

Strategisk trening

Ved siden av skriving er strategier et vitkig stikkord. I et stort konsern får du fort forståelsen av at alle kommunikasjonsaktiviteter må forankres i strategier. Jeg har lest strategier og brukte mye av den første uken min til å komme med innspill på å vurdere konsernets bruk av sosiale medier. Kjempegøy for en som #elsker #SoMe!

Beredskapstrening

Som om ikke det var nok hadde jeg så flaks at jeg tilfeldigvis hadde praksisperioden min da kkkooonsernet gjennomførte en stor beredskapsøvelse! Det var lærerikt å observere hvordan konsernet kommuniserte kriser. Krisekommunikasjon er ikke bare et fint ord, medkommunikatør – det er en reell praksis.

Med dette så håper jeg du har fått et lite innblikk i hvordan praksis hos et stort konsern kan være. Nå vender jeg tilbake til arbeidet som akkompagneres av boblevann, frukt, god kaffe – og viktigst – gode kollegaer, og ønsker deg lykke til videre med kommunikasjonsstudiene. Og til slutt, en god nyhet: Verden trenger kommunikasjonsfolk!