Hyggelig, faglig og sosialt hos Ordkraft!

Tekst: Øyvind H. Lønberg | Foto:  Mariel Simone Edlund

Tirsdag 6. oktober var det duket for casekveld hos Ordkraft, i sentrum av Kristiansand. Kveldens case kom fra stiftelsen Miljøfyrtårn som arbeider for miljøsertifisering av norske bedrifter. Vi ble bedt inn i Ordkrafts smakfullt innredede lokaler, hvor vi ble tilbudt et utvalg av forfriskninger og snacks. Brorparten av de fremmøtte studentene virket til å sette stor pris på dette.

067Deretter tok vi plass i et møterom, hvor vi delte oss inn i grupper.
Først fikk vi en presentasjon av Ordkrafts seniorrådgiver Randi Røinaas Lomeland. Hun fortalte kort og informativt om hva Ordkraft er og hva de jobber med. Hun hadde også noen tips på lager til oss aspirerende kommunikatører. Ett godt og velholdt fremlegg, som mange trolig lærte noe av.

Etter Lomeland tok leder for kommunikasjon og marked i Miljøfyrtårn Linn Grøtberg over presentasjonen. Hun var kveldens kunde, og i tillegg til å informere om hva hun ønsket at vi skulle gjøre, informerte hun oss også litt om Miljøfyrtårn og hvilket arbeid de gjør. Som hun selv presiserte ved et par anledninger; det er viktig å kjenne kunden. Gjør research! Det handler om å vise respekt for de du arbeider med og for.

Oppgavene for kvelden var klare. Vi skulle utarbeide ideer og forslag til infografikk som Miljøfyrtårn kunne bruke for å bedre nå ut til sine kunder, både eksisterende og potensielle.
Totalt fem oppgaver ble presentert og senere delt ut til de ulike gruppene.
– Miljøledelse og miljøsertifisering
– Avfallshåndtering, kildesortering og gjenbruk
– Energisparing
– HMS og trening i arbeidstiden
– Transport til og fra jobb – og i arbeidstiden

Vi fikk deretter en drøy time på å starte en idémyldring som skulle resultere i ett eller flere forslag til hva Miljøfyrtårn kunne gjøre for å bedre nå ut til sine kunder, gjerne med et forslag til utforming av en infografikk.
De ulike gruppene kom opp med flere fine forslag som deretter ble presentert gruppevis for resten av forsamlingen. Grøtberg og Lomeland noterte og kom med gode tilbakemeldinger og innspill underveis.

De presiserte mot slutten, at i en reell casesituasjon vil man normalt ha bedre tid, men at det vi hadde vært med på var en naturtro smakebit på hvordan en hverdag i et kommunikasjonsbyrå vil kunne fortone seg. De virket tilfreds med studentenes innsats og pågangsmot, og ville veldig gjerne beholde notatene til senere.

089
Fra et rent subjektivt ståsted var det en fin opplevelse, sosialt så vel som faglig.
Det er absolutt å anbefale at du som kommunikasjonsstudent tar deg en tur ved neste anledning, som vil bli kreativ kveld hos Gevir den 20. oktober.
Finn ut mer om casekvelder og andre sosiale sammenkomster ved å melde deg inn i Rhetorica (kommunikasjonsstudentenes egen linjeforening) eller ved å like Rhetorica på facebook.