Tekst: Sindre Haugan
Illustrasjon: Håkon Andersen
Foto: Charlotte Åsland Larsen
Rhetorica startet året med å invitere til Fagdagen 2015. I år var hovedtemaet ”Kommunikasjon som skiller seg ut.” Fire engasjerte foredragsholdere presenterte sine erfaringer, og hvordan de har klart å markere seg i et stadig skiftende marked. – En viktig innsikt for fremtidens kommunikasjonsarbeidere.
Rune Sjøhelle illustrerer viktigheten av sosiale medier.
En real slager
Første mann ut var Henning Sverdrup, en av gründerne bak Släger Kommunikasjon. Den tidligere offiseren er både engasjerende og ydmyk når han forteller om sitt arbeid med sterke merkevarer som Google, Sony og Netflix.
I det siste året har han vært i vinden med kampanjen ”Gutten som fryser” for SOS barnebyer. Rigget med skjult kamera viser man hvordan Oslo-borgerne reagerer når de ser en ung gutt som er kald og alene. Målet med denne kampanjen var å engasjere mannen i gata. Sverdrup mener at noe av problemet med bistandskommunikasjon er at det er et fokus på store tall og problemstillinger. Det er lite rom for enkeltindividet. Sverdrup ønsket å fortelle en historie som vekket følelser og refleksjoner rundt ”hvordan ville du reagert i en slik situasjon?” Et spørsmål om å formidle håp fremfor håpløshet.
Resultatet ble den mest leste artikkelen i Aftenpostens historie, og en eventyrlig spredning gjennom sosiale medier. På kort tid var den omtalt i over 74 land, i tillegg til å bli sett omkring 114 millioner og 5,5 milliarder ganger.
”Vi var ikke forberedt på denne spredningen i det hele tatt, det var surrealistisk”
Henning Sverdrup, Släger Kommunikasjon.
Teknologisk kreativitet
Tom Aguirre er daglig leder for Blank AS og en reklamemann som matcher Don Draper i stilen. Han forteller om hverdagen i et annerledes reklamebyrå, som leverer tradisjonelle tjenester i tillegg til nye kreative løsninger. I Kristiansand har de gjort seg markert med 3D-lysshowet som vises i forbindelse med Julebyen Kristiansand. De er frempå når det gjelder ny teknologi, og utfordrer de tradisjonelle rammene for hvordan en kan kommunisere et budskap. For tiden arbeider firmaet blant annet med å utvikle materiale som bruker virtuell virkelighetsteknologi som ”Oculus Rift”.
Tom Aguirre, Blank AS
En uhøytidelig nyhetskanal
Neste ut var Veslemøy Christiansen, nyhetssjef i VGTV, som gikk rett i kjernen av dagens tema: Hvordan skille seg ut. Da VGTV lanserte seg som egen tv-kanal, måtte de fylle rundt 30 stillinger. Responsen var overveldende, med mer enn 600 søkere. Hva skal til for å nå opp? Christiansen mener det er det viktig å kunne skille seg ut, og dyrke sin egenart. VGTV har en stab av unge mennesker, som ikke er redde for å ta en utfordring i et stadig skiftende mediemarked. Den sprudlende gudbrandsdølingen er opptatt av å differensiere seg fra nyhetskanaler som NRK. Hun mener at det finnes et nyhetsmarked også for 13 åringer.
”Det er ikke sånn at nyheter i dag defineres av 40 år gamle menn.”
Veslemøy Eineteig Christiansen, VGTV
Holdningsskapende bank
Sistemann, men ikke minstemann var Rune Sjøhelle, kommunikasjonsdirektør i Nordea. For banknæringen er det vanskelig å skille seg ut, de ser så å si like ut og tilbyr de samme tjenestene.
”Kommunikasjon handler om å være relevant i folks liv.”
Rune Sjøhelle, Nordea.
I forbindelse med Europride, dekorerte Nordea en rekke minibanker i regnbuens farger, og døpte de om til gAyTM. Denne kampanjen opplevde en strøm av positive tilbakemeldinger, og viste Nordea som en samfunnsengasjert og holdningsskapende aktør.
På Fagdagen 2015 fikk man tips til hvordan unngå å drukne i en flom av medier, nyheter, reklamer og meninger. Det å padle mot strømmen kan være vanskelig, men foredragsholderne gav noen viktige livbøyer.