Tekst | Marie Aasbrenn
Årets utgave av Rhetoricamagasinet faller inn som nummer tre i årgangsrekken. Selve magasinet er produsert av Rhetoricas egne medlemmer, en redaksjon satt sammen av kommunikasjonsstudenter fra hovedsakelig IT- og kommunikasjonsutvalget. Sammen har vi drodlet rundt ideer og tanker, noen har blitt forkastet mens andre er blitt løftet frem. Vi har skrevet tekster, tatt bilder, laget illustrasjoner og designet magasinet. Sammen er vi sterke og årets magasin er et knakende godt bevis på hvor mange flinke og kreative hoder som finnes ved kommunikasjonsstudiene på UiA!
Rhetoricamagasinet 2014 er et forsøk på å gi deg som er interessert i medier, kommunikasjon og PR en smakebit på hva som rører seg i nettopp denne bransjen – på Sørlandet, og ikke minst ved Universitetet i Agder. Rhetorica ønsker å fremstå som et faglig bindeledd mellom kommunikasjonsstudentene og næringslivet. I årets magasin kan du lese om vårt årlige arrangement «Fagdagen» og fagfrokosten «Morgendagens kommunikasjonstalenter», som er to av mange eksempler på hvordan Rhetorica jobber aktivt for å supplere studiene med mer enn det du får på lesesalen. Slike arrangementer gir faglig input til både studenter og bransjefolk, og ikke minst skapes en arena hvor man kan knytte kontakter – noe som er gull verdt i denne bransjen!
Magasinet gir deg også et lite innblikk i hvordan det er å jobbe med kommunikasjon. Vi har snakket med Arne Roger Janse, daglig leder i Janse kommunikasjon, som forteller hvordan det er å drive eget kommunikasjonsbyrå i Kristiansand. Thomas Moen, rådgiver innen digital kommunikasjon, er aktuell med ny bok og vi har snakket med ham om den vanskelige balansegangen: å kombinere online med offline. Ikke minst kan du lese om tidligere masterstudent Karoline Rise Nøstdal, som gikk rett fra praksis og ut i full jobb.
Har du ikke fått tak i årets utgave? Fortvil ikke – nytt av året er at du kan lese Rhetoricamagasinet hjemme i godstolen! Len deg tilbake, last ned & les – enklere blir det ikke!