Spennende og engasjerte foredragsholdere kombinert med pizza, Kahoot og skjult kamera-video sørget for en storslagen Fagdag tirsdag 11. februar 2020.
Stressa studenter i svarte hettegensere løp rundt i B1 007 og Vrimlehallen på Rhetoricas store dag, Fagdagen 2020. Årets tema var plukket rett fra topplista til et av verdens mest attraktive temaer; Samfunnsansvar.
Politiet og media
– Hvis ikke Politiet gir informasjon til media, finner media denne informasjonen på en annen måte. Da skapes det ikke tillit til Politiet og derfor er samarbeidet med media viktig, fortalte Kripos’ Hans-Peder Toregersen.
– Skal man ta mest hensyn til samfunnets behov for oppklaring, eller borgerens rett til personvern?
Balansen mellom å ikke gi for mye informasjon til media, men heller ikke for lite er noe Politiet jobber mye med. De må først og fremst ivareta personvernet til de som er involvert i en sak.
Tilliten mellom Politiet og media må gå begge veier, og Politiet er nødt til å slippe media tettere på, men samtidig øke bevisstheten omkring hva og hvordan man uttaler seg. Begge parter er avhengige av hverandre for å skape tillit og ha et godt samarbeid, dette synes imidlertid Torgersen at fungerer godt i Norge i dag.
Bidrar samfunnsansvar til å skape fremtidens vinnerbedrift?
– Når 25% av samfunnet ser ting på samme måte, blir det normen. I hvor stor grad har da bedrifter ansvar for å sette i gang samfunnsansvar?
Mørland er nestleder i markeds- og kommunikasjonsavdelingen i Strømmestiftelsen. Han har vært sentral i utvikling og implementering av flere kjente merkevarenavns CSR-strategier, og vi kan vel derfor konkludere med at han vet hva han snakker om.
Mørland påpekte at en bedrift må ha verdiene inn i kjernen, det holder ikke bare å bruke de som pynt på utsiden. Derfor understreket han at samfunnsansvar må gjøres på riktig måte, det er nemlig ingen quick fix.
Pizza og Kahoot
Etter to spennende og lærerike foredrag, begynte mange sultne mager å rumle. Med pizza på menyen, ble pausen derfor en deilig pust i bakken og bød på mingling mellom foredragsholdere, deltakere og frivillige. Mager ble fylt opp og Kahoot med spørsmål tilknyttet dagens tema, vekket et konkurranseinstinkt i de fleste. En av kommunikasjon-linjenes mest engasjerte forelesere, Geir Christian Johannessen, gikk til topps, og gjorde seg fortjent som Kahootens vinner.
Nøkkelen til alt
Med et par Red Bull innabords, holdt influenser Espen Hilton et morsomt foredrag og poengterte at:
– Kommunikasjon er nøkkelen til alt!
– Alle begår feil, og det er greit, men det er viktig å stå for det man har gjort og lære av feilene man begår.
Hilton fortalte at han var en av bloggerne som takket ja til en sponset tur til Dubai. Dette er et valg han i etterkant har angret på, og har tidligere gått ut og beklaget dette på bloggen sin.
Kunstig intelligens
Etter Hilton, kom Datatilsynets rådgiver, Dag Grytli, på ‘’scenen’’ og snakket om positive og negative sider ved kunstig intelligens, og hvordan dette utfordrer personvernet.
– Det er ingen naturlov at vi skal gjøre alt det som er teknologisk mulig.
– Vi er ikke tvunget til å gjøre alt som er mulig, bare fordi det er mulig, påpekte Grytli. Han mener at det er viktig å finne en balanse mellom borgernes rett til personvern og de fantastiske mulighetene kunstig intelligens åpner opp for.
Skjult kamera
Tidligere i år, tok Rhetorica turen rundt på UiAs områder og kastet søppel over skulderen. Det hele ble filmet med skjulte kameraer og resulterte i en video med mange morsomme reaksjoner. Hensikten med denne var å se hvor mange som reagerte, sa ifra eller plukket opp søppelet vi kastet fra oss rett på bakken. Resultatet var mange morsomme reaksjoner, men bare to som faktisk plukket opp søppelet.
Men vent litt! Skjult kamera, er det lov da? Jada, alle som ble filmet ble naturligvis informert om dette. Vi fikk bare positive tilbakemeldinger og tillatelse til å bruke klippene.
Omdømme og bærekraft går hånd i hånd
– Vi er avhengige av et godt omdømme, da må vi tenke bærekraft!
Unni Farestveit, direktør for Samfunnskontakt i Agder Energi, fikk æren av å runde av dagen.
– Det må være bærekraftig det vi driver med, dersom det også skal fungere i fremtiden, sa hun bestemt. Hun snakket mye om hvordan Agder Energi jobber med bærekraft og klimakommunikasjon.
Når det gjelder arbeid med bærekraft i Norge, mener Farestveit at det går sakte. Hun poengterer at vi er gode på å snakke om det, men at vi har en lang vei å gå når det kommer til gjennomføring.
– Nettverk er en viktig kommunikasjonskanal. Å få andre til å si det du mener, er mye mer virkningsfullt enn om du gjentar det 100 ganger selv, konkluderte hun.
Ett felles budskap
Fagdagen hadde fem veldig ulike foredrag. Dyktige kommunikasjonsfolk tok for seg forskjellige aspekter ved samfunnsansvar, men til tross for store forskjeller var det en fellesfaktor for alle: Å ta samfunnsansvar bidrar til et bedre omdømme.
Til slutt, en takk…
Vi i Rhetorica vil rette en stor takk til 07 Media, SiA bok kulturfond, Frifond, Red Bull, KSI og Sørlandschips som sponset Fagdagen, og gjorde det mulig for oss å arrangere denne drømmedagen!